Thursday, May 25, 2017

පර්යේෂණයක සාහිත්‍ය විමර්ශනය (Literature Review )


                            සාහිත්‍ය විමර්ශනය පර්යේෂණ යෝජනාවලියක වැදගත් අංගයකි. එනම් අධ්‍යනයට සම්බන්ධ තේමාවට අදාලව පවත්නා ශාස්ත්‍රීය ඥානය විචාරාත්මකව ඇගයීමයි. අධ්‍යනයට උපකාරී වන ශාස්ත්‍රීය දැනුමට  අදාල න්‍යාය, සංකල්ප විග්‍රහ , තොරතුරු , නිගමන යනාදිය සමග තර්කානුකුල සාකච්චාවකට එළඹීම සාහිත්‍ය විමර්ශනය වේ. ( Critical  engagement ) පර්යේෂණ යෝජනාවලියට සකසන ලද සාහිත්‍ය විමර්ශනය නිබන්ධනය සදහාද භාවිතා කල හැක. එමගින් කලින් සිදුකල අධ්‍යන වල අඩුපාඩු සහ නව අදහස් සොයාගත හැක.

සාහිත්‍ය විමර්ශනයක ප්‍රධාන අංග ලක්ෂණ
·        අධ්‍යන තේමාවට සම්බන්ධව පවත්නා සාහිතයේ ඇති හිස්තැන් හදුනා ගැනීම.
·        සිදු කිරිමට නියමිත පර්යේෂණයෙන් පවත්නා ඥානයට අළුතින් යමක් එකතුවේද ? එය කෙසේද ? යන්න සොයා ගැනීම.
·        අධ්‍යන තේමාවට අදාල ඉතා සමකාලින අධ්‍යන න්‍යායන්  මගින් විග්‍රහ හදුනාගත හැක.  ( යල් පැන ගිය ඒවා නොව සමකාලින කෘතීන් අධ්‍යනයට ගන්න . )
·        පවත්නා ශාස්ත්‍රීය පර්යේෂණ සාහිත්‍ය හදුනා ගැනීම මගින් , පර්යේෂණ ගැටළුව , පර්යේෂණ ප්‍රශ්න , විධික්‍රම , න්‍යායකරණය නිර්මාණය කර ගැනීමට සාහිත්‍යයේ ආලෝකය ලැබීම.

සාහිත්‍ය විමර්ශනය සිදු කරන පියවර
·        අදාල සාහිත්‍ය පිළිබද ග්‍රන්ථ නාමාවලියක් සකස් කිරීම.
               I.    මුද්‍රණයෙන් ප්‍රකාශයට පත්කර ඇති ග්‍රන්ථ
               II.  මුද්‍රණය කර නැති පශ්චාත් උපාධි  නිබන්ධන

පස් ආකාරයක  සාහිත්‍යක් මේ සදහා භාවිතා කල හැක.  
a.     පිටරට වල පලවී ඇති , තුලනාත්මක සාහිත්‍ය
( උදාහරණ ලෙස දේශපාලන පක්ෂ ගැන පර්යේෂණයක් කරන්නෙකුට මෙම ක්‍රමය භාවිතා කල හැක. )
b.     මේ රටේ පළකර ඇති සාහිත්‍ය
c.      න්‍යායික සාහිත්‍ය
(විශ්වීය මට්ටමේ සාහිත්‍ය ලංකාවේ න්‍යායික ශාස්ත්‍රීය සාහිත්‍යයේ න්‍යායික සාකච්චා දක්නට ඇත්තේ අඩුවෙනි.
d.     අනුභාවික සාහිත්‍ය
e.     මුද්‍රිත මෙන්ම මුද්‍රණය නොවූ සාහිත්‍ය ( අප්‍රකාශිත සාහිත්‍ය )
( මුද්‍රණය නොවූ සාහිත්‍ය යනු ප්‍රතිපත්ති අධ්‍යනයන් සදහා රජයේ ආයතන , විදේශ ආධාර දෙන ආයතන , රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන වල සමීක්ෂණ වාර්තා )
·        ක්‍රම තුනකට අනුව දෙවැනි පියවර සිදු කල හැක.
  I.   විමර්ශනය කරන එක් එක් කෘතියේ ඇති ප්‍රධාන තර්ක විග්‍රහ, නිගමන සාරාංශ කිරීමයි.
   II.  එම විග්‍රහයේ ඇති තර්ක වල අඩුපාඩු , ශක්තින් සාකච්චා කිරීමයි.
   III විමර්ශනය කරන සාහිත්‍යයෙන්  පර්යේෂණයට ලැබෙන ආලෝකය  ගැන කෙටියෙන් විස්තර කිරීම
·        තුන්වෙනි පියවරේදී තමා විමර්ශනය කරන සාහිත්‍ය සමස්තයක් ලෙස ගෙන එක් එක් කෘතීන් විමර්ශනය කිරීමේදී ලබාගත් විචාරාත්මක අදහස් සංයෝග කර යලි ඉදිරිපත් කල  හැක. පවත්නා දැනුමෙහි හිස්තැන් හදුනාගෙන ඒවාට අවදානය  යොමු කිරීමට මෙමගින් ඉඩ සැලසේ.  
ගුණාත්මක හා ඉහල මට්ටමේ සාහිත්‍යක් විමර්ශනය කිරීමේදී කල යුත්තේ තේමාත්මක ව්‍යුහයක් තුල සංවිධානය කොට ඉදිරිපත් කිරීමයි. තේමාත්මක වර්ගීකරණයෙන් ඉදිරිපත් කිරීමෙන් පර්යේෂකයාගේ විචාරාත්මක හැකියාවද ප්‍රකාශනය වේ.
මුලින් විමර්ශනය  කරන ලද සාහිත්‍ය වර්ගීකරණය කරන තේමා සහ ශිර්ෂ වේලාසන තීරණය කළහැකි ඒවා නොවේ. ඒවා විමර්ශනයට භාජනය කල සමස්ත සාහිත්‍ය තුලින් මතුවිය යුතුය. එලෙස නිර්මාණාත්මකව හා තේමාත්මකව ව්‍යුහගත  කරන සාහිත්‍ය විමර්ශනයෙන් පැහැදිලි වන්නේ පරිනත ශාස්ත්‍රීය ශික්ෂණයක් පර්යේෂකයා අත්පත් කර ගෙන ඇති බවයි. සාහිත්‍ය විමර්ශණය යනු යෝජනාවලියේ ඇති හරයාත්මක කොටස වේ. එය පිටු 6,8 දක්වා දික්විය හැක.


( ජයදේව උයන්ගොඩ මහතාගේ සමාජීය විද්‍යා පර්යේෂණ යෝජනාවලියක් ලිවිම . න්‍යායික හා ප්‍රයෝගික මග පෙන්වීමක් , යන ග්‍රන්ථය ආශ්‍රයෙනි. )

No comments:

Post a Comment